Reisverslag 13: India, kort maar krachtig.

Bloemendaal, juli 2001

Ja ja, we zijn weer terug in Nederland. Alles begint z’n gangetje weer te gaan en we ontmoeten weer veel vrienden. Hier volgen onze avonturen van het laatste stuk van onze reis. We nemen je mee terug naar het warme India.

gestrand in India Aangespoeld in India verlaten we de boot op 26 mei. De afgelopen nacht hebben Marc, Erwan en Manic, de Indiase zakenpartner van Marc, geprobeert de boot in het kanaaltje te krijgen, maar dit is niet gelukt. Vanmorgen werden we wakker terwijl de boot compleet op het droge lag. Wel hebben we heerlijk geslapen, een lekkere nacht gemaakt.

Manic regelt dat we aan land kunnen zonder stempels. Nadat we een berg geld hebben gehaald worden we in een hotelletje afgezet. We bevinden ons nu in Calangute, het toeristen-oord van Goa, waar de hippies uit de 70ties nog rondhangen. We nemen een heerlijke lange douche (eindelijk van dat zoute gevoel af) en gaan daarna met onze vuile was-bundels op zoek naar een was-service. Zo belanden we met Berend op een terras en bestellen we een heerlijke Kingfisher en kippepootjes (ja ja vlees en bier na 3 weken, heerlijk !)

Na een paar biertjes stellen we per e-mail en telefoon het thuisfront op de hoogte van onze veilige (?) aankomst. Hierna terug op het terras gaan we vrolijk nog even door met bieren. Deze hakken er aardig in en als we op weg zijn naar Manic z’n restaurant voor een afsluitend etentje blijkt dat we onze was zijn vergeten… Dus we stappen op een scooter en gaan die was even halen. Zo heeft Jeroen met z’n dronken kop dus gewoon even een scooter gehuurd, leuk voor morgen ;)

Het eten in het Italiaanse (luxe) restaurant is voortreffelijk. Echt relaxt zo’n afsluiting, alleen die paar wijntjes doen Jeroen knock–out gaan. Denise brengt de waggelende jeroen lief naar huis, een espressotje hielp echt niet meer !

We ontbijten met heuze croissants en Lassie (yoghurt met verse vruchten) en stappen dan op de scooter. Marc heeft ook nog een orginele Chinese jonk en die moet ergens naar het noorden in een rivier liggen. We spenderen de hele morgen met het rijden langs de kust. We genieten van het mooie en totaal andere landschap van India. De smalle weggetjes, de rijstvelden, de tempeltjes en de mensen. Echt niet te vergelijken met Afrika. Aan het begin van de middag vinden we de jonk. Het is leuk om deze boot, een van de laatste originele jonks, te bezoeken. We zijn erg blij dat we niet met deze krappe boot zijn overgevaren…. met een maximusnelheid van 6 knopen.

Tempel in India Hierna rijden we nog even helemaal naar het zuiden voor een blik op de catamaran. Ze zijn druk bezig deze te verplaatsen, met hulp van locals trekken ze de cat richting het diepere kanaal. We toeren nog wat rond en eten een heerlijk biefstukkie in een tent onderweg. Moe maar voldaan ploffen we in bed.

Dinsdagavond krijgen we eindelijk onze paspoorten terug. Manic, Marc en Mandy zijn twee dagen bezig geweest voor onze stempeltjes. Maar nu zijn we echt officieel in India en kunnen (en mogen) we gaan en staan waar we willen (ehh, zover de India authoriteit dit toelaat). We drinken even gezellig een biertje en nemen afscheid. Morgen gaat ieder zijn eigen weg.

Berend en Bjorn vertrekken naar Mumbai (Bombay) en wij huren nogmaals een scooter. We bezoeken de vlooienmarkt in Anjum. Hier is niet zoveel aan omdat we totaal buiten het touristen seizoen zijn. De weinige verkopers klampen zich hopeloos aan ons vast en vrgen veelste hoge prijzen. We kopen niet echt iets en vervolgen onze tocht door de regio. Morgen gaan we naar de hoofstad van de staat Goa, Panjim.

In Panjim nemen we een riksha naar de ‘Park Lane Lodge’. Daarna zoeken we naar een tentje om te lunchen. We kunnen niet echt iets vinden. De Indiasche keuken is nog niet helemaal bekend bij ons. Na deze lunch gaan we naar MGM travel….. om een ticket naar huis te kopen. Na een bedenktijdje besluiten we naar Parijs terug te vliegen. Maakt in prijs niets uit en zo kunnen we mooi het thuisfront verrassen door op Schiphol van de andere kant te komen. We vliegen met Gulf Air, via Abu Dhabi. Als we de handgeschreven tickets willen betalen hebben we nog even gedonder met onze splinternieuwe creditcard, maar na zo’n 30 minuten is alles geregeld en kunnen we op 10 juni naar Europa. Ook kopen we voordelig nog even wat kleding. Hebben we mooi wat als we weer in Nederland zijn.

‘s Nachts gaat het niet helemaal goed. Jeroen heeft last van acute diarree, een ware nachtmerrie. ‘s ochtends meten we een temperatuur van 18.3 en dat zal de hele dag zo blijven. Die avond laten we toch maar even een dokter komen die vertelt dat het halve stadje aan de diarree is en schrijft een antibiotica kuur voor. De pillen slaan goed aan, de koorts is de volgende ochtend verdwenen.

De volgende dagen ligt Jeroen op bed. Wel herstellende, maar behoorlijk van de kaart. Denise e-mailt wat en verzorgt Jeroen. Maandag proberen we weer wat te ondernemen. Eerst gaan we e-mailen en daarna besluiten we naar Old Goa te gaan. Jeroen voelt zich niet perfect, maar om nou de hele tijd op bed te blijven.

In Old Goa zijn een aantal oude kathedralen en kerken te zien die nog stammen uit de Portugese koloniale tijd. Wat we zien heeft eigenlijk niets met India te maken, maar dit is een van de weinige echte bezienswaardigheden in deze kleine staat, dus willen we dit wel bezoeken. India is zo groot dat het moeilijk is om de echte high-lights te bezoeken in de week die we nog hebben. Daarom besluiten we dan ook maar om dinsdag de 5e naar Mumbai te vertrekken. Op de terugweg naar de lodge lopen we nog even het ticketbooking office van de trein binnen om even een kaartje te halen. Informatie is hier niet te krijgen en kaartjes ook niet! Ze vertellen ons dat we moeten wachten tot er weer een plekkie in de trein is, over zo’n 10 dagen. Bij gebrek aan juiste informatie over de werking van de Indiase spoorwegen weten we niet goed wat we moeten doen. Toch stappen we disnsdag maar gewoon in een bus richting het station.

Straatbeeld Bombai in de tourist area Op een brug over het spoor worden we afgezet met de mededeling "ga maar naar beneden en als je dan over het spoor loopt in die richting kom je bij het station" . Tuurlijk. Maar waar ! Bij het station bleek het zo te zijn dat je vanaf een uur voor vertrek ‘vrije’ kaartjes kunt kopen. Met deze kaartjes kun je plaatsnemen in twee speciale wagonnen (een voor heren, een voor dames) die al overvol zijn als de trein aankomt. Dan nemen we maar gewoon plaats in een tweede-klas wagon. Als er iemand om z’n gereserveerde stoel komt, horen we dat wel en gaan we wel staan. Dit proberen we ook aan de conducteur uit te leggen, maar hij snapt het niet en met de roep ‘jullie moeten naar de achterste wagonnen’ loopt ie door. Nou gewoon blijven zitten dan maar he ?!

De aanzichten van het landschap vanuit de trein zijn super. Zoveel verschillende aanblikken, de trein knalt dan ook dwars door bergen en over ravijnen heen. We kunnen alles perfect zien, vooral als Jeroen moet staan en voor de geopende deur plaatsneemt. ‘s avonds komt er ineens 5 man controlerend personeel langs. We moeten (net als 10 anderen) een boete betalen. Ach, even de domme tourist uithangen en uiteindelijk hoeven we niet te betalen. Al zou dat nou ook weer niet onoverkomelijk zijn… (Panjim-Mumbai = 720 km voor 144 Roepies wat ongeveer 8 piek is. Wat is dan een boete van 50 roepies !? Oké, voor een Indiër flink wat. Maar het systeem is ook belachelijk, aan zoveel mensen kaartjes verkopen en dan al die mensen in 2 wagons kwijtwillen.) Om 23.00 uur (keurig volgens het dienstrooster) komen we aan op het Mumbai VT station. We worden door een (naainaai) taxi naar een goed hotelletje gebracht en na een verkoelende douche vallen we in een diepe slaap.

In deze grote stad met 15 miljoen inwoners doen we alles lekker relaxed. De temperatuur schommelt ergens tussen de 27 en 37 graden (of nog hoger) en zo nu en dan komt er alvast een pre-monsoon-buitje langs. Het kan niet lang meer duren of de monsoon (=regentijd) gaat hier van start. Dat bestekent dat de temperaturen nu aardig de pan uitreizen om nog maar niet te spreken over de luchtvochtigheid. Om het hoekje van het hotelletje is een zeer speciale, goeie en vooral lekkere juice toko. Hier maken ze van appels, mango’s, sinaasappels, watermeloen en nog een aantal andere fruitsoorten de lekkerste fruitige juices. Je begrijpt natuurlijk wel dat we hier gemiddeld 2x per dag per ongeluk ‘langs’ liepen.

Straatkinderen die bedelen om geld en eten... Vrijdag is onze laastste dag in India. En ook zo ongeveer de laatste van onze reis L. We belanden in de bioscoop om The Emperor’s New Groove te kijken. Relaxt even een Disney film! ‘s Middags eten we een pizza en na een stukkie inpakken gaan we ‘s avonds lekker pitten, morgen vliegen …..

We e-mailen nog even (nog steeds geen vragen over vluchtnummers - ha ha, ze denken nog steeds dat we de 13e thuis komen) en nemen onze laatste juice om vervolgens in de gereedstaande taxi naar de airport te stappen. De tocht laat nog veel meer van het drukke Mumbai zien. Eigenlijk hebben we nog maar weinig gezien van deze grote stad. Volgende keer beter ! Om 20.00 uur is onze take-off naar Muscat (Oman) vanwaar we doorvliegen naar de vreselijk mooie luchthaven van Abu Dhabi. Om 2.30u vertrekt onze Airbus 330 naar Paris, Charles de Gaulle. Lekker luxe kist van Gulf Air met LCD schermpjes in de stoel voor je: top !. 7 uurtjes later landen we. Het is dan circa 8.00 uur, zondagmorgen, in Parijs.

... maar ook veel juicebars en restaurantjes
Wij inmiddels ervaren backpackers denken wel even snel onderkomen te hebben gevonden in Parijs, maar dat wil niet echt vlotten. De Tourist Info’s zijn gesloten en Hotelaanbiedloketjes zijn vreselijk duur (niet de loketjes, maar de aangeboden hotels). Uiteindelijk vinden we dan toch wat van onze gading in de buurt van Gare du Nord. We genieten van de heerlijke warme douche. We kopen kaartjes voor de Thalys en lopen naar de Sacre Cour. Hier is het een gezellige bende in het zonnetje, met muziek en show. Als we terug naar het hotel lopen en de zon achter de huizen zakt, merken we hoe vreselijk koud het is. Als we dan ook in het hotel komen lopen we allebei flink te snotteren.

Sightseeing Parijs Sightseeing Parijs Sightseeing Parijs

Oké, laten we toeristisch doen: we e-mailen eerst (leuk dat Tristan ons uitnodigt te komen logeren) en belanden achtereenvolgens bij Forum des Halles, Centre Georges Pompidou, Hotel de Ville en via de Seine bij Ile de la Cité. Na de Notre Dame gaan we via Pont Neuf naar het Louvre. Oh Champs-Elysees brengt ons vervolgens bij de Arc du Triomphe. Dan nog even de Eiffeltoren, en dan hebben we wel ff genoeg gelopen. Via Hotel des Invalides naar de metro en vervolgens terug naar het hotel. Leuk, maar we zullen blij zijn als we dit vreselijk dure Parijs kunnen verlaten. Een kopje thee voor 25 FF (8 gulden) zijn we niet gewend !

Met de Thalys naar Den Haag Sightseeing Parijs

Dat doen we dus prompt de volgende morgen. Om 6.55 vertrekt onze Thalys met als bestemming: Den Haag. We eten lekker een broodje en gaan dan op weg naar SweetLakeCity. Ellen staat vlakbij huis te praten met de buuf als we plotseling voor haar neus staan. Ze schrikt zich een ongeluk! We genieten de hele dag van ons kleine neefje Tristan en als Marc thuiskomt (verrassing!) eten we lekkere andijvie stampot met spekkies en gehaktballen MMMMMMmmmmMM! Die avond slapen we lekker in het bed van Marc en Ellen.

Andijvie stampot met spekkies :)Denise met ... Tristan Floris ... met jeroen

De volgende dag geven we per e-mail nog even door met welke vlucht we op schiphol aankomen, om vervolgens met de steil achterovergeslagen Ria aan het begin van de avond naar Schiphol te vertrekken want onze ‘vlucht’ komt daar om 8 uur aan. Helaas heeft de door ons verzonnen vlucht een uur vertraging dus de verrassing is nog veel groter als we ineens aan komen lopen. Onze fans zijn compleet verrast: Mieke, Aad, San, Arnold, Dave en even later Norbert, Roel, Eelco en Nelis. Tja, Paul dacht ‘laat ik lekker bij de gate gaan staan’ , maar komt na een belletje toch ook naar de aankomsthal.

In Vijfhuizen drinken we nog even een biertje en worden dan naar Palais gebracht, waar ons bedje klaarstaat. Welkom thuis & einde van onze reis !