Reisverslag deel 1: Tafelberg, pinguins en Halloween

Windhoek-Namibië, 2 november 2000

Hallo allemaal,

Hier is het eerste reisverslag van onze Afrika trip. Maandag 23 oktober is het eindelijk zover. Ons vliegtuig staat gereed op Schiphol. Via een tussenstop in Johannesburg arriveren we na 14 uur vliegen in Kaapstad. We zijn dan bekaf: vermoeiende voorbereidingsweek, ontzettend gave surprise-party ( bedankt allemaal ! ) en niet geslapen in het vliegtuig. We hebben dus meteen een jeugdherberg opgezocht en zijn gelijk gaan slapen zzzzz...

Kaapstad vanaf de Tafelberg

De dagen erna Kaapstad een beetje verkend. We hebben een leuke route gevonden om de Tafelberg te hiken. Het valt ons nog best zwaar: nog niet goed uitgerust en niet gewend aan de warme temperatuur. Maar het is de moeite waard, want we hebben steeds een mooi uitzicht. Eenmaal op de Tafelberg nemen we de kabellift naar beneden. We brengen een bezoekje aan de 'Waterfront', the place to be for tourists. Dat valt vies tegen. Niks leuk haventje, maar een superdeluxe shopping mall. Dat is echt wel het laatste wat we hopen te zien in Afrika!!

Baboons blokkeren ons pad naar Point Diaz De laatste dag in Kaapstad huren we samen met een Engelse hostel-genoot een auto. We toeren door het Cape Peninsula National Park richting Cape Point en Cape of Good Hope. Op Cape Point worden we allerhartelijkst ontvangen door een meute bavianen ( ahum ). Later op de dag bezoeken we een Afrikaanse pinguinkolonie. Cool om te zien in Afrika! Op de terugweg gaan we langs bij een wine farm met typische Cape-Dutch architectuur. Natuurlijk doen we hier ook een 'wynproe'!

Pinguins in Afrika

We besluiten niet langer in Cape Town te blijven. We willen naar het noorden trekken, maar ons wordt verteld dat er weinig te zien valt in dat deel van Zuid-Afrika. Daarom nemen we de bus rechtstreeks naar Windhoek, de hoofdstad van Namibië. Met de Intercape Mainliner duurt de rit 20 uur. Het eentonige landschap gedurende de hele trip ziet er verlaten uit. Om 7 uur 's ochtends komen we aan in Windhoek. We zetten onze tent op in de achtertuin van youth hostel 'the Cardboard Box'. Het is zeer warm, maar rond het zwembad is het goed toeven. De eerste dagen relaxen we een beetje ( heerlijk, daar zijn we echt aan toe! ) en gaan op autojacht.

We hebben namelijk door dat alle interessante dingen zoals natuurreservaten een dure aangelegenheid zijn. Als backpacker moet je of een huurauto regelen met andere reizigers of een excursie doen. Vooral die meerdaagse excursies lopen aardig op met z'n tweeën ( vanaf $ 100 p.p.p.d. ). Eigen vervoer is dus best handig om op al die afgelegen plekken te komen. We hopen iets betaalbaars tegen te komen, maar we merken al snel dat het best lastig is.

Op 31 oktober organiseert de hostel een Halloweenparty. Helaas hebben weinig gasten iets engs in hun rugzak zitten. Er is een heuse braai met 'boerewors' en lokaal gebrouwen bier. Erg gezellig! Vooral het poolen is erg grappig omdat de pool table naast de swimming pool staat: plons! poolen in de pool!

De halloweenparty heeft nog een morning-after-kater in petto voor ons. De kluis van de hostel is 's nachts opengebroken. Van een aantal gasten is geld en een camara verdwenen. Onze waardevolle spullen lagen er ook in, maar de schade valt erg mee. Tot onze opluchting zijn de camera en money-belts er nog. Vreemd is dat de money-belt van Denise wel doorzocht is. Er is (gelukkig) alleen $ 90 aan cash weggenomen. Paspoort en Traveller cheques zitten er gewoon nog in. Het is ook geen echte inbraak, want het slot is niet geforceerd. Waarschijnlijk personeel in bezit van de sleutel.

Wel aangifte gedaan bij de politie, maar dit bedrag valt waarschijnlijk onder het eigen risico van de reisverzekering. Balen dus, maar we realiseren ons dat we er goed vanaf zijn gekomen. Voortaan dragen we alles bij ons, ook al adviseert de hostel om geen waardevolle spullen op straat bij je te hebben, maar in de kluis te leggen. Jaja!!

We weten trouwens ook waarom het hier Windhoek heet. Onze tent ligt inmiddels vol zand!
Tot zover, volgende keer meer!